Wednesday 6 January 2016

Filled Under:

SAYU !!! Kisah Karangan Yang Patot Dibaca Terutamanya Ibu Bapa ...



Se0rang guru memeriksa kerja sek0lah anak muridnya , bila terbaca perenggan terakhir karangan se0rang pelajarnya, si isteri tiba-tiba menanggis....

##  Si suami yang melihat isterinya begitu terus bertanya, "Kenapa awak menangis? Apa yang berlaku?"...

"Semalam, saya beri kerja rumah pada pelajar saya kelas 1 Standard, tulis sebuah karangan pendek yang berkaitan dengan 'Impian Saya'," katanya....

##   "Okay, tetapi kenapa awak menangis?" soal si suaminya lg.....

##   "Tadi, bila terbaca n0ta terakhir karangan se0rang pelajar ini membuatkan saya menangis," kata si isteri itu....

##   "Apa yang di tulis sehinggakan  membuat awak menangis?" soal suaminya ingin mengetahui punca kenapa isterinya menangis....

"Dengar, saya akan bacakan karangannya ,

    Impian saya menjadi sebuah smartphone...


    Ibu bapa saya amat gemar dengan smartph0ne mereka... Mereka sangat menjaga smartph0ne mereka sehinggakan terlupa untuk menjaga dan mempedulikan saya....  Bila ayah pulang dari kerja, dia kepenatan. namun dia ada masa untuk diluangkan bersama smartph0nenya, tidak dengan saya...

    Apabila ibu bapa saya sedang sibuk dengan urusan kerja  dan smartph0ne mereka berdering, dengan sepantas kilat mereka menjawab panggilan itu....  Tetapi tidak dengan saya walaupun saya menangis...

    Mereka bermain game melalui smartph0ne, tetapi tidak dengan saya....  Apabila mereka bercakap dengan sese0rang dalam smartph0ne, mereka tidak akan mempedulikan saya walaupun saya ingin memberitahu mereka perkara yang penting.... Jadi, saya berimpian untuk menjadi smartph0ne...


Selepas  mendengar karangan yang dibaca oleh isterinya, lalu sisuami bertanya, "Siapa yang tulis karangan ini???

Jawab isterinya menangis teresak-esak " anak kita abang "....


Marilah kita ambil  iktibar dari kisah ini agar anak-anak tidak membesar tanpa kurangnya perhatian dan kasih sayang.... Sayangilah anak-anak kita lebih dari smartph0ne kerana smartph0ne b0leh diganti tetapi anak-anak kita tidak ternilai harganya.....





0 comments:

Post a Comment